Ласкаво просимо Вас до нашої медіатеки!
Створення медіатек у закладах загальної середньої освіти Новобаварського району м.Харкова
В зв’язку з реформуванням освіти, головна мета якої є нова висока якість на всіх рівнях, набуває актуальності перетворення бібліотек у медіатеки.
Медіатека, як соціокультурне явище, активно поширюється завдяки програмі «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», яку патронує Благодійний Фонд Петра Порошенка. В межах цього проекту в Україні створено більше 70 медіатек - як частини навчального простору інклюзивної освіти.
Існує велика кількість версій трактування поняття «медіатека». Вважається, що медіатека – це загальна назва зібрання цифрових носіїв інформації (CD/DVD, дискет) або наявність комп’ютера, підключеного до мережі Інтернет з її мегаресурсами і вільним доступом до них користувачів. Це як окремий інтегруючий структурний підрозділ бібліотеки, що дає можливість користуватися виключно мультимедіа, електронними ЗМІ, Інтернетом та сервісом комп’ютерних послуг.
Існує також концепція, що медіатека – це простір, в якому школярі мають можливість провести вільний час, поспілкуватись один з одним, вчитись, отримати консультації педагогів та психологів, гратись. У медіатеці повинні бути комфортні умови, зручні меблі, наявні книги, комп’ютери, розвиваючі ігри.
А ще розглядають медіатеку як так званий коворкінг-центр, місце для дискусій, особистий мультимедійний простір, місце для неформального спілкування та отримання знань та інформації в невимушеній формі.
Медіатека розрахована на широкий загал відвідувачів: школярі; вчителі-предметники; особи, що займаються самоосвітою. Функціональна організація медіатек формується по принципу організації єдиного простору, що ділиться, в свою чергу, на три зони:
· Зона для читання книг і періодики;
· Комп’ютерний та телекомунікаційний блок;
· Зона відпочинку (релаксу).
У сучасній медіатеці можливе проведення уроків, зустрічей, семінарів, індивідуальних занять з дітьми з особливими потребами. Особливістю медіатек є сучасний інтер’єр.
Які ж реалії сьогодення у наших шкільних бібліотеках? Від чого можна відштовхнутися на початковому етапі створення медіатеки закладу освіти?
На сьогоднішній день шкільні бібліотеки Новобаварського району м.Харковамають:
· Окремі приміщення, де розміщено відповідний фонд на різних носіях інформації;
· Підключення до мережі Інетернет;
· Кожна бібліотека має веб-сторінку на сайті закладу освіти;
· Створена персональна електронна пошта;
· Встановлений комп’ютер;
· Встановлено принтер.
Але багато що потребує змін, а саме:
· Технічне оснащення (комп’ютери в кількості від 2 до 5), підключені до мережі Інтернет, Wi-Fi, сканер, принтер, звукові колонки, екран, музичний центр, навушники, проектор, телевізор, підключення до кабельного або цифрового телебачення.
· Для автоматизації обліку фондів бібліотеки та електронного супроводу роботи бібліотекаря необхідна спеціальна комп’ютерна програма.
· Розподіл читального залу на зони роботи користувачів з окремими носіями інформації.
· Спеціальні меблі.
· Систематизація освітніх електронних ресурсів:
1. Навчальні програми, тренажери (програмний продукт, призначений для вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни);
2. Предметні електронні бази даних (універсальний набір окремих навчальних, методичних, ілюстративних, звукових матеріалів, що належать до відповідних освітніх програм);
3. Довідники, енциклопедії, програми, бібліотечки з аудіо- або відео відтворенням(можуть бути представлені як самостійними програмними продуктами на CD/DVD, так і у вигляді Інтернет-ресурсів).
4. Інтернет-ресурси (використання ресурсів Інтернету передбачає два режими: off-lineабо on-line).
· У шкільній медіатеці за штатним розписом має бути 2 бібліотекарі.
Алгоритм дій адміністрації закладу освіти в процесі створення медіатеки:
1. Видати наказ по школі щодо надання шкільній бібліотеці статусу «Шкільна бібліотека/медіатека»;
2. Розробити Положення про шкільну бібліотеку/медіатекуна підставі Типового Положення про медіатеку;
3. Розробити Правила користування бібліотекою/медіатекою(прописати послуги, які характерні для медіатек);
Можливі послуги:
ü Надання комп’ютерного часу;
ü Користування електронною поштою;
ü «Скачування» або запис інформації на електронні носії;
ü Друк необхідних матеріалів за допомогою принтера;
ü Сканування текстів, фотозображень, ілюстрацій;
ü Копіювання документів;
ü Консультації з використання програм Word(редагування текстів), Exel(складання таблиць і графіків), Paint(редагування малюнків та зображень), Flash(перегляд відеоматеріалів), Mediaplayer(прослуховування музики);
ü Виконання віртуальних довідок;
ü Складання вебліографії за темою;
ü Перегляд DVD, прослуховуванняCD/DVD, перегляд супутникового/ кабельного телебачення;
ü Виставки з демонстрацією мультимедійних документів;
ü Навчання користувачів мультимедійним технологіям;
ü Масові заходи з використанням мультимедійних засобів;
ü Дозвіллєві послуги.
4. Розробити Посадові обов’язки бібліотекаря.
Обов’язкові документи медіатеки:
o Працівники медіатеки мають складати планово-звітну документацію;
o вести журнал інформаційних запитів користувачів, виконаних довідок;
o керуватися нормативною, регламентуючою і технологічною документацією:
ü положенням про медіатеку,
ü посадовими інструкціями,
ü правилами користування медіатекою,
ü інструкціями, що визначають шляхи користувача і документа існуючими стандартами (ГОСТи)
Оскільки наша країна впевнено розвивається у проєвропейському напрямку, постає гостра необхідність осучаснювати шкільну бібліотеку, організовувати простір бібліотек як громадсько-дозвіллєвихцентрів. Медіатека в школі має стати простором для реалізації освітніх можливостей кожної дитини.
Успіх реорганізації шкільної бібліотеки прямо залежить від прийняття самої ідеї керівником навчального закладу та бібліотекарем. Саме їх ентузіазм і творча енергія закладуть основу для нинішніх і майбутніх перетворень в освітньому процесі. Автономія школи і педагогічна свобода вчителя отримають дієві важелі для своєї реалізації.Але зрозуміло, що таке перетворення вимагає чималих матеріальних ресурсів. Вартість створення медіатеки, яка поєднує в собі не лише навчальні, а й релаксаційні функції, складає близько 375 тис. грн.Можливим виходом із ситуації може бути участь у проектах, де можна отримати грантові кошти для реалізації свого задуму щодо створення сучасної медіатеки – простору, де діти вільно грають, розвиваються та корисно проводять час.
Використані джерела:
http://opu.ua/upload/files/hsf/dsia/12.pdf - МЕДІАТЕКА У СВІТОВИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЯХ;
https://studway.com.ua/mediateka/ - Медіатека – простір для навчання й обміну думками;
Доповідь Н.В. Бут-Гусаїм, методиста Науково-методичного педагогічного центру Департаменту освіти Харківської міської ради на нараді методистів з бібліотечних фондів управлінь освіти м.Харкова.