Ласкаво просимо Вас до нашої медіатеки!

/Files/images/012019novini_/lyutiy_2019/медiатека.jpg

Створення медіатек у закладах загальної середньої освіти Новобаварського району м.Харкова

В зв’язку з реформуванням освіти, головна мета якої є нова висока якість на всіх рівнях, набуває актуальності перетворення бібліотек у медіатеки.

Медіатека, як соціокультурне явище, активно поширюється завдяки програмі «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», яку патронує Благодійний Фонд Петра Порошенка. В межах цього проекту в Україні створено більше 70 медіатек - як частини навчального простору інклюзивної освіти.

Існує велика кількість версій трактування поняття «медіатека». Вважається, що медіатека – це загальна назва зібрання цифрових носіїв інформації (CD/DVD, дискет) або наявність комп’ютера, підключеного до мережі Інтернет з її мегаресурсами і вільним доступом до них користувачів. Це як окремий інтегруючий структурний підрозділ бібліотеки, що дає можливість користуватися виключно мультимедіа, електронними ЗМІ, Інтернетом та сервісом комп’ютерних послуг.

Існує також концепція, що медіатека – це простір, в якому школярі мають можливість провести вільний час, поспілкуватись один з одним, вчитись, отримати консультації педагогів та психологів, гратись. У медіатеці повинні бути комфортні умови, зручні меблі, наявні книги, комп’ютери, розвиваючі ігри.

А ще розглядають медіатеку як так званий коворкінг-центр, місце для дискусій, особистий мультимедійний простір, місце для неформального спілкування та отримання знань та інформації в невимушеній формі.

Медіатека розрахована на широкий загал відвідувачів: школярі; вчителі-предметники; особи, що займаються самоосвітою. Функціональна організація медіатек формується по принципу організації єдиного простору, що ділиться, в свою чергу, на три зони:

· Зона для читання книг і періодики;

· Комп’ютерний та телекомунікаційний блок;

· Зона відпочинку (релаксу).

У сучасній медіатеці можливе проведення уроків, зустрічей, семінарів, індивідуальних занять з дітьми з особливими потребами. Особливістю медіатек є сучасний інтер’єр.

Які ж реалії сьогодення у наших шкільних бібліотеках? Від чого можна відштовхнутися на початковому етапі створення медіатеки закладу освіти?

На сьогоднішній день шкільні бібліотеки Новобаварського району м.Харковамають:

· Окремі приміщення, де розміщено відповідний фонд на різних носіях інформації;

· Підключення до мережі Інетернет;

· Кожна бібліотека має веб-сторінку на сайті закладу освіти;

· Створена персональна електронна пошта;

· Встановлений комп’ютер;

· Встановлено принтер.

Але багато що потребує змін, а саме:

· Технічне оснащення (комп’ютери в кількості від 2 до 5), підключені до мережі Інтернет, Wi-Fi, сканер, принтер, звукові колонки, екран, музичний центр, навушники, проектор, телевізор, підключення до кабельного або цифрового телебачення.

· Для автоматизації обліку фондів бібліотеки та електронного супроводу роботи бібліотекаря необхідна спеціальна комп’ютерна програма.

· Розподіл читального залу на зони роботи користувачів з окремими носіями інформації.

· Спеціальні меблі.

· Систематизація освітніх електронних ресурсів:

1. Навчальні програми, тренажери (програмний продукт, призначений для вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни);

2. Предметні електронні бази даних (універсальний набір окремих навчальних, методичних, ілюстративних, звукових матеріалів, що належать до відповідних освітніх програм);

3. Довідники, енциклопедії, програми, бібліотечки з аудіо- або відео відтворенням(можуть бути представлені як самостійними програмними продуктами на CD/DVD, так і у вигляді Інтернет-ресурсів).

4. Інтернет-ресурси (використання ресурсів Інтернету передбачає два режими: off-lineабо on-line).

· У шкільній медіатеці за штатним розписом має бути 2 бібліотекарі.

Алгоритм дій адміністрації закладу освіти в процесі створення медіатеки:

1. Видати наказ по школі щодо надання шкільній бібліотеці статусу «Шкільна бібліотека/медіатека»;

2. Розробити Положення про шкільну бібліотеку/медіатекуна підставі Типового Положення про медіатеку;

3. Розробити Правила користування бібліотекою/медіатекою(прописати послуги, які характерні для медіатек);

Можливі послуги:

ü Надання комп’ютерного часу;

ü Користування електронною поштою;

ü «Скачування» або запис інформації на електронні носії;

ü Друк необхідних матеріалів за допомогою принтера;

ü Сканування текстів, фотозображень, ілюстрацій;

ü Копіювання документів;

ü Консультації з використання програм Word(редагування текстів), Exel(складання таблиць і графіків), Paint(редагування малюнків та зображень), Flash(перегляд відеоматеріалів), Mediaplayer(прослуховування музики);

ü Виконання віртуальних довідок;

ü Складання вебліографії за темою;

ü Перегляд DVD, прослуховуванняCD/DVD, перегляд супутникового/ кабельного телебачення;

ü Виставки з демонстрацією мультимедійних документів;

ü Навчання користувачів мультимедійним технологіям;

ü Масові заходи з використанням мультимедійних засобів;

ü Дозвіллєві послуги.

4. Розробити Посадові обов’язки бібліотекаря.

Обов’язкові документи медіатеки:

o Працівники медіатеки мають складати планово-звітну документацію;

o вести журнал інформаційних запитів користувачів, виконаних довідок;

o керуватися нормативною, регламентуючою і технологічною документацією:

ü положенням про медіатеку,

ü посадовими інструкціями,

ü правилами користування медіатекою,

ü інструкціями, що визначають шляхи користувача і документа існуючими стандартами (ГОСТи)

Оскільки наша країна впевнено розвивається у проєвропейському напрямку, постає гостра необхідність осучаснювати шкільну бібліотеку, організовувати простір бібліотек як громадсько-дозвіллєвихцентрів. Медіатека в школі має стати простором для реалізації освітніх можливостей кожної дитини.

Успіх реорганізації шкільної бібліотеки прямо залежить від прийняття самої ідеї керівником навчального закладу та бібліотекарем. Саме їх ентузіазм і творча енергія закладуть основу для нинішніх і майбутніх перетворень в освітньому процесі. Автономія школи і педагогічна свобода вчителя отримають дієві важелі для своєї реалізації.Але зрозуміло, що таке перетворення вимагає чималих матеріальних ресурсів. Вартість створення медіатеки, яка поєднує в собі не лише навчальні, а й релаксаційні функції, складає близько 375 тис. грн.Можливим виходом із ситуації може бути участь у проектах, де можна отримати грантові кошти для реалізації свого задуму щодо створення сучасної медіатеки – простору, де діти вільно грають, розвиваються та корисно проводять час.

Використані джерела:

http://opu.ua/upload/files/hsf/dsia/12.pdf - МЕДІАТЕКА У СВІТОВИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЯХ;

https://studway.com.ua/mediateka/ - Медіатека – простір для навчання й обміну думками;

Доповідь Н.В. Бут-Гусаїм, методиста Науково-методичного педагогічного центру Департаменту освіти Харківської міської ради на нараді методистів з бібліотечних фондів управлінь освіти м.Харкова.

Кiлькiсть переглядiв: 101